top of page
Search
  • Writer's picturepoducation now

כשהנרטיב מתנגש ב"אמת" שלנו


משתלמי פודיוקיישן זכו לשמוע כבר בעבר את השם "ג'ו רוגן". מגיש הפודקאסטים המואזן ביותר בעולם ובעל פודקאסט שמופץ בלעדית בספוטיפיי. במשך לא מעט פרקים דיבר ואירח ג'ו מתנגדי חיסונים. לפני כחודש היה זה ד"ר רוברט מלון שהיה בעבר ממפתחי חיסון ה mRAN והפך למתנגד חיסונים לוחם. הפרק איתו הביא לאיום מצד שני אומני ענק - ניל יאנג וג'וני מיטשל ששלחו מכתב לספוטיפיי ובו אמרו שאם לא ימחקו את הפרקים של רוגן הם יוציאו את קטלוג השירים שלהם משרת המוזיקה של החברה. נוסף עליהם, יצא מכתב של 270 רופאים שקוראים לספוטיפיי למחוק את הפרקים.

ספוטיפיי בחרו להשאיר את ג'ו וחבורתו ללא פגיעה בקיים - ניל יאנג הוציא את קטלוג השירים שלו מהחברה - מאות מנויי ספוטיפיי פנו לביטול המנוי והחברה הקפיאה את האפשרות לביטולים "עקב עומס פניות". במקרה של ספוטיפיי יש שיקול כלכלי נטו: עלות ג'ו בבלעדיות לחברה עלתה 100 מיליון דולר, הפרקים שלו מקבלים מילוני האזנות שמחייבות הורדת אפליקציית ספוטיפיי וזאת לעומת קטלוג של שני אומנים שלא מכניסים כסף וכמובן גם "אי כניעה לתכתיבים חיצוניים". 48 שעות אחרי, שגם החלו ירידות בערך החברה, הוציאה ספוטיפיי עדכון לתקנון שלה והבטחה לסמן תכנים המתייחסים לקורונה עם הפניה למקורות נוספים וג'ו פרסם בחשבון האינסטגרם שלו סרטון הסבר עם התנצלות.

אבל מה יקרה כשזה יגיע אלינו? כשנקליט הסכת לכיתה שמנהלת בית הספר לא תאהב? ומה יקרה עם אחת התלמידות תקליט פודקאסט שמביא צד אחר למה שנלמד בכיתה ואולי אף מתנגש עם תוכנית הלימודים? מי יכריע מה טוב ומה לא? מי יגיד "למחוק" או "להשאיר"? מה ינצח? חופש הביטוי והיצירה או הממלכתיות וערכי בית הספר/משרד החינוך?

אנחנו מניחים שאין תשובה חד משמעית אבל כדאי להיות מוכנים אליה מראש.

27 views0 comments
bottom of page